fredag 29 maj 2009

Tillåt mig...

...småle.

Gissa vad? En enig Östra hälso- och sjukvårdsnämnd röstade igår igenom 1 miljon kronor till en sprillans ny nattambulans i gamla Skaraborg. Inga omfördelningar, ingen annan blir utan. Pengarna tas från nämndens budget för oförutsedda kostnader.

Politikern herr Flaskbotten (som för övrigt bor i ett av de områden som fått en extra ambulans på dagtid) tycker att det är synd, beklagligt och olyckligt det här. Han menar att de pengar som den nya nattambulansen kommer att kosta måste tas från någon annanstans i vården.
Citat: "-Vill vi verkligen öka väntetiderna till annan, planerad verksamhet?".

Öh, ja?

Prioriteringsordningen i vården lyder ju som bekant, att de som bäst behöver vården ska få den först. D.v.s. livshotande tillstånd går före planerad verksamhet.
Herr F tycks ha fått sitt förstånd i ett Corn Flakes-paket.



Och jag tror, övertygad om människans inneboende godhet, att de flesta skulle kunna tänka sig att vänta en extra vecka på sin nya höft eller sitt reparerade bråck, ifall någon annans liv kan bli räddat, tack vare att ambulansen är ute och kör istället för att stå nedsläckt i ett garage.



Idag firar jag, tillsammans med mina två trogna vänner, som skulle stå upp för mig i ett rum fullt av folk, och våga skrika "-Jag håller med Kerstin!!!" för full hals när alla lyssnar, med en glass i den ljuvliga försommarsolen.

Som känns alldeles, alldeles extra strålande just idag.



P.s. För dig som knappt hajar alls vad jag skriver om, klicka här eller på kategorin "Kerstin är ilsken" så får du veta mer!

5 kommentarer:

Vitt o Vältummat sa...

Vad jag förstår så får ni en ambulans som bara får användas på natten och inte på dan? Det verkar konstigt. Är tyvärr för lite insatt i problemet.
Ha en skön dag
Kram/Åsa

Hannis sa...

Ahhh!!
Fan rent ut sagt vad bra!
Le,gapskratta & vissla.
Du har en del i det stora!!

Varmaste kram Hannis

Anonym sa...

Har inte hunnit läsa tidningen på flera dar, pga en viss ung man på fyra ben, och har inte tagit del av de smaskiga detaljerna än. Men du VANN, det är det viktigaste. Nästa steg blir en Lex Kerstin ska du få se. Fira med en hel chokladmoussetårta vet'ja, det är du värd!

Kram från Bom

helen sa...

Åh, så glad jag blir!!

Du är guld värd! Tänk om alla var lika modiga och vågade ta striden för det som är det rätta!

Detta är ju ett väldigt bra exempel på att det lönar sig!!

Fira nu hela helgen och var stolt över dig själv!!

Kramar
Helen

Vit som snö sa...

Skåååål! I champagne eller bubbelvatten eller vad du vill! Vilken seger! Alla vi vanliga dödliga känner som du!
Kram Cilla