tisdag 28 april 2009

Har budskapet gått fram...

...när det nått riksdagen?

Övergripande beslut kring sjukvården och dess organisation tas inte av läkarna, enhetscheferna eller någon på avdelningen.

De tas av våra folkvalda politiker, och beror på att sjukvården är vår, vi vanliga människors. Vården betalas av våra löner, den tredjedel av lönen vi aldrig ser mer än på papperet. Eftersom det är vi människor som köper och äger vården är det också vårt beslut att fatta hur vården ska se ut. Eftersom inte alla miljoner människor i Sverige kan få just sin röst hörd använder vi oss av ombud som talar i vår sak - politiker. De är så att säga våra "personal shoppers" i vård-butiken.

Så om man har synpunkter på den övergripande vårdorganisationen hjälper det således inte att gå till sin enhetschef och försöka lösa det internt. Det kommer inte att funka. Enhetscheferna på Skas har dessutom inskrivet i sina anställningskontrakt att de inte får uttala sig negativt eller kritisera organisationen.
Vidare finns media (här avses dags- och kvällspress) till för att kritiskt granska olika företeelser i samhället. En offentlig verksamhet, t.ex. då sjukhus, får inte fungera som en skyddad verkstad som inte tål en granskning utan att fallera redan på första frågan.

Vill vi verkligen köpa den verksamheten?

Igår ringde en riksdagsman till mig som hade läst om Reiner i tidningen. Budskapet har gått fram, vi människor som är måna om andra människor, vi som inte bara är rädda om vår egen rygg och vår egen tjänst på sjukhuset, har blivit lyssnade till.

Reiners liv slutade på ett sjukhusgolv, men hans minne ska få leva och resa ända till Helgeandsholmen med utsikt över Rosenbad.

Och den lilla människan kan påverka.
Sådetså.

7 kommentarer:

Glitter och Marsipan sa...

Hej Kerstin.
Fantastiskt att budskapet når fram till slut.Men det görs ju inte själv,precis.Duktiga du,vad bra att du vågar stå på dej,min vän.
Ljuvliga sifoner i förra inlägget.Ser verkligen fram emot din butiksöppning.
Massor av kramar Anette

Må Gott sa...

Tjingeling!

Jasså har du inte mer planer än så för fredagen? Bara vanliga vardagssysslor alltså. ;-)

...som att öppna butiker och förändra världen... :-D
Inte dåligt att få ett så viktigt budskap ända fram till riksdagen hörru! Sträck på dig!
DU ÄR BÄST!!!

Kramar i massor!!!
Anette

Fröken Tindra sa...

Vad glad jag blir för din och sjukhusets skull! Vad duktig och stark du varit!!
Kram!

kaos i ett vitt hus sa...

åh, Kerstin, du starka kvinna!! var stolt över dig själv, vi är stolta över dig!
snälla hjälp mig välja i min blogg.. ;)
och du, jag vill GÄRNA köpa den där väskan, men vet inte om det blir så poppis med tanke på hur mkt jag shoppat det senaste.. ;) :D måste ta mig i kragen å visa upp det snart! men självklart skulla jag vilja få den äran att bära din väska!! ska bara bestämma mig för vad för foder och så.. hade du många att välja på??
kram, din vän ninna

carina sa...

Man får aldrig sluta att hoppas och kämpa för det man tror på...det är du ett levande bevis på.
Hade jag dig på närmare håll så hade det stått ett fång rosor på din bro nu.
Istället får jag nöja mig med att lyckönska dig här och nu.
Att budskapet gick fram beror nog mest på budbäraren.
Många rosor och kramar till dig Kerstin!!
/Carina

Noamaja sa...

Hi, hi, "personal shoppers" Well done you! Mycket inspirerande!

Sola dig fräknig i framgången;-) Det är du värd!

Jag tältar i kön utanför din butik, *fniss*

Lycka till med premiären!
Kram,
Noamaja

heavenandearth sa...

Hej Kerstin!

Jag har "smygläst" inne hos dig ett tag! :-)

Jag är såå impad av dig o din handlingskraft! Du är en otroligt stark o härlig kvinna! Tittade på reportaget oxå! Det var jättebra!

Såg dina otroligt vackra sifoner i förra inlägget!! Det blir väl krig om dem i butiken!!!
Väntar med spänning tills du öppnar!!

Var rädd om dig!!!
Kramar! Iréne