fredag 17 april 2009

Står du rak i ryggen...

...eller knyter du näven i fickan? Vilket kostar mest?

I vår stad finns det om nätterna bara en enda ambulans. Ambulansen servar även det lokala sjukhuset i akutsituationer. Den enda nattambulansen är ett försök från sjukhusledningen i syfte att spara pengar. Beslut om att permanenta försöket, eller få tillbaka den andra ambulansen, tas av politiker i slutet av april.

Häromdagen kontaktade en reporter från lokaltidningen mig, i egenskap av sjuksköterska på sjukhuset, och bad om en intervju, då hon fått ett nyhetstips angående ambulanssituationen, och hur detta kan tänkas påverka sjukhuset och allmänheten. Till saken hör att vårt sjukhus inte har någon läkare nattetid, denne har sovande jour i hemmet.

Jag ställde upp på intervjun. Jag vill inte att försöket med en nattambulans ska permanentas.

Dels för våra patienter på sjukhuset.
Det är en fruktansvärd maktlöshet som sliter sönder hjärtat på mig, att se en människa dö framför ögonen på en, på golvet i en sjukhuskorridor, där SOS alarm meddelar att ambulansen dröjer en halvtimma och ifrågasätter om vi verkligen inte har någon läkare i huset? Nej, här är vi bara busschaufförer och bilmekaniker.
Kanske går vissa liv inte att rädda ändå. Men när de är över, liven, så får vi aldrig veta.

Men mest av allt vill jag inte att försöket ska permanentas av själviska själ, för egen del. Om något av mina barn behöver en ambulans på natten vill jag att den ska kunna komma.

Jag vill inte att SOS Alarm ska säga att ambulansen är någon annanstans, upptagen med någon som redan ligger på sjukhus, fast i snöstorm 3 mil bort eller något annat. Jag vill inte att ambulansen ska komma när det redan är försent.

Två ambulanser är 100 % bättre än en ambulans. Om den ena är upptagen kanske den andra kan komma. Det står jag för, även i tidningen, att jag tycker.

Huruvida jag gick till tidningen, eller om tidningen kom till mig är inte relevant. Men när tillfälle gavs, passade jag på att räta på ryggen det allra, allra rakaste jag kunde.
Förmodligen kommer det att kosta, men det ska sannerligen bli värt det.

4 kommentarer:

Fröken Tindra sa...

Heja, heja!! Känner du att du gjort det rätta skall du gå med rak rygg och vara stolt över dig själv!!
Kram!

Forma om sa...

Jag applåderar dig!!

Bor själv i en storstad där detta bekymmer aldrig behövt bekymra mig men förstår verkligen inte hur det kan få förekomma nånstans i Sverige att man inte ska få akutvård pga av pengar! Makalöst. Kanon att dina ord fick synas i stora bokstäver!!

Kram
Susanne, med bloggen Formaom

Bloggullet sa...

Tur att någon står rak i ryggen, hur skulle vi annars ha det?
Jag står oftast rak i ryggen, kosta vad det vill. Och jag har ställt till med besvär för mig själv massor med gånger, ända kan jag inte låta bli att stå upp för mina åsikter.
Kramar

Maud sa...

Helt rätt vännen. Jag håller på dej och två ambulanser ska det va...och läkare nattetid på det lokala sjukhuset lyser med sin frånvaro...vill helst inte alls komma dit nattetid...jag vet... men att skriva vb ord. kan vara jättesvårt,troligen ...verkar det som....så att kunna få dit en ambulans med personal att backa upp i en akut situation känns väldigt viktigt....
Stå på dej Vännen!
Kraam Maud