torsdag 23 april 2009

Visst är det fattigt och futtigt.

I tidningen idag säger doktorn att det räcker med sköterskornas kompetens på avdelningen om en patient får hjärtstillestånd. Det vi sköterskor inte kan göra, det finns inte.

Dessutom, menar doktorn på, finns det en läkare på psykiatrin som kan kallas in om det skulle behövas.

Ok, vilket var det nu, sköterska eller läkare? Vilket räckte?
  1. Om det räcker med sköterskekompetens vid hjärtstopp, hur kommer det sig då att vi har ett hjärtlarm att trycka på mellan klockan 8-17? (Detta tränar vi flitigt på under våra HLR-utbildningar). Behövs det läkare för att rädda patienter med hjärtstopp 8.00-17.00, medan det övrig tid är fullt tillräckligt med sjuksköterskor? Hur funkar sånt?

  2. Kan psykiatriläkaren ge akutläkemedel för hjärtstopp? Senast psykiatrin ringde oss och bad om hjälp var det för att sätta en vanlig PVK. Psykiatrisköterskan hade gjort det en gång under sin utbildning och läkaren kunde inte alls.

Dessutom är allt detta tramset och dividerandet mellan olika tjockmagade herrar i övre medelåldern med alldeles för mycket pengar på banken som är säkra i sin förvissning om att de kommer att ha råd med privatsjukvård när blodfetterna ställer till med besvär, bara meningslöst trams som ges alldeles för mycket utrymme, och stjäl all uppmärksamhet från frågan som egentligen är viktig, som egentligen rör oss alla - inte bara de som ligger på sjukhuset:

Kan ambulansen komma om jag behöver den?

Jag skiter i den förbenade doktorn, jag vill ha en ambulans!


4 kommentarer:

Cathrine sa...

Kerstin!!!

Du är en sån fantastisk människa. Jag gillar dig för att du står upp för dina och människors åsikter. Stå på dig, du gör ett sånt himla fantastiskt jobb.
Kul att du äntligen ska öppna din internetbutik! Ska bli så spännande att få titta in i den, fast då förstås med risk för att bli fattig kan jag tänka mig :)
Ha det gott och lycka till med allt!

Må Gott sa...

Bra att du återför fokus på sakfrågan! Får du tillfälle att kommentera deras påståenden eller blir deras ord det sista?

Jag följer debatten med spänning! Och håller på dig förstås!

Kram Anette

Fröken Tindra sa...

Jag håller med dig! Bra att du ryter till. Och detta prat fram och tillbaka från Herr Doktor känns bara tramsigt så som du berättar det. Skärpning herrar!
Du frågade om jag vill tävla men jag känner lite att jag inte skall ta chansen från någon som verkligen gillar madonnor. =0) Missförstå mig rätt!
Och tack för att du frågade! (Jag har en maddona som betyder väldigt mycket för mig. Skall nog ta och visa henne på bloggen vid tillfälle!)
Bamsekram!!

VITA NYANSER sa...

Tack goa du för din jättefina kommetnar, blir SÅ glad! Såg att du ska starta web-butik, åh vad kul, då kommer jag igen.

Kram l-l